Aktualności

Dobre perspektywy dla rynku LPG w 2017 roku

Kiedy w 2016 roku zużycie gazu płynnego LPG na polskim rynku zwiększyło się o blisko 5%, do 2,35 mln ton, było to dla części uczestników rynku zaskoczenie, bo spodziewali się raczej stabilizacji z lekką tendencją wzrostową. Wiele wskazuje na to, że rok 2017 może przynieść kolejną tego rodzaju niespodziankę.

Rok 2016 był dla sektora LPG lepszy niż zakładało wielu przedsiębiorców z tej branży głównie za sprawą segmentu autogazu, który urósł o blisko 6%, czyli o około 100 tys. ton. Eksperci tłumaczą to tym, że rosnąca liczba samochodów zasilanych tym paliwem zaczęła wreszcie wpływać na wzrost zużycia LPG. Wcześniej przez długie lata całkowita liczba pojazdów napędzanych LPG systematycznie rosła, a mimo to zużycie autogazu nie zwiększało się, a momentami nawet się kurczyło. Było to rezultatem złomowania starych samochodów zasilanych LPG, którego nie rekompensowały pojawiające się na rynku nowsze generacje pojazdów, zużywających znacznie mniej paliwa. Oczywiście dzisiaj nadal najstarsze pojazdy są złomowane, ale różnica wielkości spalania między autami złomowanymi i nowo pojawiającymi się na rynku nie jest już tak duża jak jeszcze kilka lat temu i wystarczy, że tych ostatnich jest więcej, żeby rynek autogazu od razu odczuł różnicę.

Czy można liczyć na to, że w 2017 roku trend zarysowany w poprzednim roku będzie kontynuowany? Przedstawiciele firm działających na tym rynku tonują nastroje i wypowiadają się na ten temat dość ostrożnie, przepowiadając lekki wzrost zużycia LPG, ale raczej nie tak dynamiczny jak w roku 2016.

Dotychczas dostępne liczby mówią jednak zupełnie co innego. Najnowsze jak dotąd dane POPiHN na temat popytu na paliwa dotyczą pierwszego kwartału 2017 roku. Wynika z nich, że krajowa sprzedaż gazu płynnego LPG wzrosła w ujęciu rok do roku aż o 15 proc., czyli trzykrotnie bardziej niż w całym roku 2016. Jest to zjawisko tym bardziej ciekawe, że LPG postrzegany jest jako paliwo alternatywne dla benzyn silnikowych i zazwyczaj zwiększenie popytu na benzyny automatycznie wpływa na osłabienie sprzedaży autogazu. Tymczasem po pierwszych trzech miesiącach obecnego roku popyt na LPG wzrósł nawet bardziej niż na benzyny, mimo niewątpliwych sukcesów w walce z szarą strefą, które przyczyniły się do wyraźnego zwiększenia sprzedaży oleju napędowego i benzyn. Głównym powodem tego zjawiska jest prawdopodobnie utrzymywanie się bardzo korzystnych relacji cenowych między benzyną i autogazem. Obecnie przeciętna cena detaliczna jednego litra autogazu stanowi około 45 proc. ceny litra benzyny. To wprawdzie nieco więcej niż rok wcześniej (kiedy było to około 41 proc.), ale wciąż zbyt mało, by zachęcać kierowców do jazdy na tym paliwie. Po pierwszym kwartale sprzedaż LPG wyniosła 1,2 mln metrów sześciennych i była niemal równa sprzedaży benzyn (1,28 mln metrów sześciennych).

Czy świetne wyniki pierwszego kwartału mogą się przełożyć na pozostałą część roku? Oczywiście jest za wcześnie, aby wydawać jednoznaczne sądy, bo wiele na tym rynku zależy np. od warunków pogodowych, jednak dużo wskazuje na to, że rok 2017 może być dla sektora LPG co najmniej równie udany jak poprzedni.

Zapraszamy do kontaktu

Spółka wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000371128. Kapitał zakładowy wynosi 144 600 zł, został w pełni opłacony.
Wszelkie prawa zastrzeżone